Miro Media

Så fastnar budskapet: upprepning och tretal

Så fastnar budskapet: upprepning och tretal

Så fastnar budskapet: upprepning och tretal

När du håller en presentation ska du inte vara rädd för upprepningar. Att repetera det viktigaste i ditt budskap flera gånger är tvärtom ett klassiskt retoriskt knep. Då går lyssnarna därifrån och minns verkligen vad du sa. Och använd gärna det magiska tretalet.

Tänk på Martin Luther Kings berömda tal och hur många gånger han upprepar ”I have a dream!” Det är just det vi minns och det sammanfattar också budskapet i hans tal.

Budskapet först

Innan du börjar repetera något behöver du förstås formulera ditt budskap tydligt, helst i en enda mening. Det kan låta enkelt men är något som ofta kräver en hel del tankekraft.

Många missar det här. Ibland genom att låta budskapet drunkna i något otydligt och känslofattigt. Skulle du vilja gå på en föreläsning som hette ”Produktivitetsförändringar och aktiemarknadens krav”? De flesta skulle nog säga nej, om det inte fanns något annat som lockade, som till exempel om talaren var en känd företagsledare. Men om samma föredrag hette så här då? ”Från förlust till vinst på ett år”. Då skulle fler troligen säga ja och anmäla sig.

Om du nu ska berätta om hur ditt företag vände förlust till vinst på ett år så vet du säkert själv vilken otroligt komplex process det var. Du har massor med kunskap och vill gärna förmedla den. Men du har begränsat med tid och kommer inte att kunna berätta allt.

Det magiska tretalet

Välj ut de tre viktigaste förändringsåtgärderna, formulera dem kärnfullt och låt de här tre punkterna bära hela föredraget. Varför just tre? Det är ett mönster, och våra hjärnor tycker om mönster eftersom de skapar ordning och hjälper oss att minnas. Just talet tre har funnits med i tal och sagor genom historien. Tänk på de tre bockarna Bruse och uttryck som ”tro, hopp och kärlek”. Tre är ett lagom antal som vi relativt lätt kan hålla i minnet.

De tre förändringsåtgärderna kanske var:
– Företaget koncentrerade sig på kärnaffären och sålde sidoverksamheter.
– Man såg över produktionsprocessen och kunde byta ut kostnadskrävande led mot effektivare, modernare metoder.
– Företaget ökade motivationen hos medarbetarna genom att sätta upp tydliga mål och se till att de blev levande hos varenda medarbetare.

Formulera om de tre förändringsåtgärderna i tre kärnfulla punkter:
– Gör rätt saker.
– Gör dem på rätt sätt.
– Få med medarbetarna.

Berätta och repetera

Nu kan du berätta ditt företags framgångssaga. Inled med de tre punkterna, berätta sedan så levande som möjligt om dem, en efter en. Återkom ofta till dina punktrubriker när du talar så att du hamrar in budskapet. När du till exempel har förklarat varför ni sålde den ena verksamheten och behöll den andra kan du repetera punkten igen ”Och då hade vi försäkrat oss om att vi just gjorde rätt saker”.

Det är inte det minsta tråkigt för lyssnaren utan det gör ditt budskap tydligt och lätt att förstå. När vi förstår är det lättare att bli engagerade och övertygade.

Vill du ha hjälp med hur du lägger upp ditt tal är du välkommen att höra av dig till mig så kan vi utveckla både ditt innehåll och ditt framförande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *