Miro Media

Nervös att tala, del 3: preppa kroppen

Nervös att tala, del 3: preppa kroppen

Nervös att tala, del 3: preppa kroppen

Även om du är förberedd inför en presentation kan nervositeten vara tuff att hantera. Preppa kroppen med sköna övningar som gör dig lugnare.

De sista timmarna eller minuterna inför en presentation kan kännas nästan outhärdligt nervösa. Även om du har förberett dig, tagit tag i dina rädslor och övat så bubblar negativa tankar lätt fram. Eller så känns det bara jobbigt pirrigt att vänta.

Ladda positivt

Ladda med tankar som peppar dig. Om du känner engagerat för ditt ämne är det en positiv kraft att ta fasta på. Ta med dig den känslan inombords och låt den genomströmma kroppen. Din ärliga vilja att dela med dig av det du ska säga är en fin gåva som du vill ge. Det tillhör inte vanligheterna att människor avvisar gåvor! Föreställ dig din publik som nyfikna och positiva.

Rör på dig

Det kan också vara skönt att röra på sig, istället för att bara sitta still och titta på klockan. Ta en promenad runt kvarteret. Eller sträck lite på kroppen så att du får igång blodcirkulationen. Rulla axlarna framåt och bakåt, sträck nacken mjukt åt sidorna och skaka lite på armar och ben.

Många tycker att det känns bra att göra ”power poses”, kraftposer. Gå in på en toalett, ställ dig framför spegeln och sträck armarna i luften och ropa ”yes” eller ”hurra” som om du nyss sprungit i mål efter ett lopp. Om du inte tror att omgivningen uppskattar oväntade rop inifrån toaletten kan du säga orden tyst – men kraftfullt – inom dig.

Röstövningar

Rösten är ditt värdefulla instrument som talare. Värm gärna upp den, precis som du värmer upp kroppen inför ett träningspass. Prova att nynna på en sång du gillar och som gör dig peppad eller lugn. Försök att hitta magstödet. Tänk dig att någon drar dig uppåt från huvudets topp så att du sträcker på dig, på ett skönt sätt så att kroppen får en stolt hållning. Lägg en hand på magens nedre del och tänk dig att rösten ska hämta kraft därifrån. Säg ”sss” några gånger och se om du får kontakt med musklerna under handen. Där har du stödet för din röst!

Andas

Ta några djupa, lugna andetag. Blunda gärna och fokusera helt på andningen och hur den känns i kroppen. Känn efter var du har dina axlar. Är de spända så släpp ner dem. Under en lång, skön inandning genom näsan låter du först magen och sen bröstkorgen utvidgas ordentligt. Njut av känslan att tillföra kroppen syre. När du andas ut, gärna med ett ljudligt ”puh”, kan du föreställa dig att du släpper taget om din oro.

Repetera inledningen – och le!

Att repetera inledningen till talet gör dig tryggare, även om du har ett manus. Sitter de inledande meningarna bra kommer du lätt igång, och är du väl igång brukar den värsta nervositeten släppa. Le gärna när du repeterar de första meningarna (om inte budskapet är allvarligt förstås) och känn effekten av leendet sprida sig i kroppen.

Lycka till med din presentation! Vill du ha hjälp att träna på hur du lägger upp din presentation, hur du framför den för bästa effekt och hur du jobbar med din nervositet, så är du varmt välkommen att höra av dig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *