Miro Media

Nervös att tala, del 2: möt rädslorna

Nervös att tala, del 2: möt rädslorna

Nervös att tala, del 2: möt rädslorna

Det bästa med att stirra rädslorna i vitögat är att det blir väldigt tydligt vad du är rädd för. Därifrån är steget inte så långt till att göra något åt saken.

Att vara nervös för att tala inför publik är väldigt vanligt. I stort sett alla människor är det, förutom de som redan är vana talare. Och de var också nervösa en gång i tiden, innan de blev vana!

Du har redan det viktigaste!
Du som längtar efter att kunna bemästra en situation där du ska hålla ett tal eller en presentation, har redan tillgång till de allra viktigaste verktygen: din egen vilja och motivation att göra något åt din nervositet.
Nästa steg är att våga säga ja till att tala när du får chansen. Kanske ska du anmäla dig till en kurs som hjälper dig att bli en bättre talare? Övning är nyckeln till trygghet.

För att möta dina rädslor behöver du:
• Fundera på vad det egentligen är du är rädd för.
• Sätt fingret på dina värsta farhågor. Är det att du ska få tunghäfta, eller att publiken ska vara ointresserad? Eller något annat?
• Fundera sen på hur du kan bemöta rädslorna.

De här punkterna går ofta rätt fiffigt ihop med punkterna i förra inlägget Nervös att tala, del 1: förbered dig! För om det vi är rädda för är att få tunghäfta, bli utskrattade eller uppfattade som ointressanta så kan vi bemöta den rädslan med att just se till att kunna ämnet, öva mycket och förbereda oss på eventuella kritiska frågor.
Återigen, känner du att du har viljan och motivationen att bli en bättre talare så är det bara att börja träna.

Vill du ha praktisk hjälp med att bli en bättre talare är du varmt välkommen att kontakta mig, jag kan träna dig individuellt eller i grupp. Det mesta är möjligt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *