Miro Media

Gör intryck med hisspresentationen

Gör intryck med hisspresentationen

Gör intryck med hisspresentationen

Du träffar oväntat en viktig person. Du inser att du har 30 sekunder på dig att göra ett intryck. Vet du vad du ska säga?

Kanske äger mötet rum i en hiss och du har bara hissresan på dig att säga de där viktiga orden. Det är därför man brukar använda uttrycket hisspresentation om en kort, tydlig och intresseväckande presentation som tar max 30 sekunder.

Vi har väl alla varit i det här läget och gått därifrån medan vi bitit oss i tungan. Fick vi verkligen sagt något intressant? Kanske blev det mest babbel – eller bara tystnad? Efter några minuter brukar alla smarta formuleringar och insikter framstå i all sin klarhet. ”Ja så där skulle jag förstås ha sagt” eller ”Jag glömde ju det allra viktigaste”.

Det är i det här läget hisspresentationen är så bra att ha. Så här ska du tänka för att skapa din egen hisspresentation.

  1. Vad, vem, varför. Sammanfatta mycket kort vad du gör, för vilka kunder och vad de har för nytta av det. En liknande mall är ”vad du vill, kan och vilken nytta andra har av det”. Det svåra här är att vara kortfattad och rakt på sak. Lägg tid på tydligheten – det tar nämligen tid att mejsla fram det viktigaste.
  1. Rensa. Läs igenom din formulering, ta bort hälften och sen lite till. Du vill säkert berätta allt och rabbla upp alla specialkurser du har gått eller berätta om alla intressanta kunder du har. Det har du inte tid med. Nämn i så fall en utbildning eller max tre kunder. Du kanske är osäker och vill lägga in brasklappar som ”litegrann” och ”kanske”. Bort med såna onödiga ord som bara dra ner värdet av det du säger. Hur som helst: innan du tar bort några detaljer som du egentligen skulle vilja ha kvar har du inte gjort jobbet. Det kallas ”kill your darlings!” Och hoppa över alla långa, krångliga ord. Enkelhet kommunicerar bäst.
  1. Kittla. Sticker du ut och är intresseväckande med det du säger? Om inte, hitta en vinkling som gör det du säger intressant. Har du en yrkesroll som tusentals andra också har kan du alltid berätta varför du brinner för ditt jobb, till exempel. Få saker övertygar så mycket som personligt engagemang.

Vet du vad som är så fiffigt med hisspresentationen? Den är många gånger en jättebra inledning på en presentation också. Då får lyssnarna redan från början veta vad du vill, kan och vilken nytta de kan ha av att lyssna på dig.

Här är min hisspresentation till dig:

Jag hjälper yrkesfolk att bli bättre talare. Tränar du med mig så blir du bättre på att övertyga i dina presentationer, i säljmöten och på jobbintervjuer.

Hör gärna av dig här!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *