Miro Media

Bli kompis med stressen

Bli kompis med stressen

Jag vill tipsa om det här TED-föredraget med psykologen Kelly McGonical. Det tar bara en kvart och jag lovar: är du det minsta intresserad av hur du ska hantera stress i ditt liv så är det värt den tiden många gånger om.

Det är ett inspirerande och stärkande tal där hon berättar om hur våra tankar och handlingar kan förändra upplevelsen av, och reaktionerna på stress. Vi kan bli kompis med stressen.

När vi blir stressade börjar hjärtat att slå snabbare och vi andas snabbare. Kroppen gör sig beredd att agera och vi ökar syretillförseln. Att befinna sig i sådan stress under långa perioder sliter på kroppen och vi kopplar det till kardiovaskulära sjukdomar, bland annat för att det här tillståndet drar samman blodkärlen.

Modets biologi

Men när vi väljer att se våra stressreaktioner som hjälpsamma, skapar vi vad Kelly McGonical kallar “modets biologi”. Kroppens fysiska respons på stressen blir inte längre skadlig. När vi inte upplever stressen som ett hot dras nämligen inte blodkärlen samman på samma sätt. Dessutom frigör stressen hormonet oxytocin som brukar kallas för “kärlekshormonet”. Oxytocin får oss att söka fysisk kontakt och stärka nära relationer. Det förstärker empatin och gör oss mer villiga att hjälpa andra och att själva söka hjälp och stöd.

När vi söker – eller ger – stöd frigörs mer oxytocin och vi får ökat motstånd mot stressens skadliga effekter. Så när vi väljer att knyta an med andra under stress kan vi skapa motståndskraft.

Stress berättar något

Du som läser det här är förmodligen intresserad av hur du kan bli bättre på att prata inför folk. Gör det dig stressad att tänka på det så: grattis! Det är kroppens sätt att säga att den är redo för en utmaning. Det innebär också att det är något som betyder mycket för dig och det i sig är en bra förutsättning för att kunna engagera andra när du talar.

Men istället för att låta den reaktionen göra dig svagare kan den alltså stärka dig: om du går “modets” väg som Kelly McGonical pratar om i sin presentation.

Att söka och ge stöd

Se kroppens signaler på stressen som information: nu är du redo för action. Bygg tillit genom att öka tilltron på det du kan, genom att söka – och ge – stöd.

Det innebär inte nödvändigtvis att du ska inleda dina presentationer med att berätta hur nervös du är. Men om du vågar berätta för vänner eller kollegor om det som stressar dig: till exempel att tala inför folk, så blir det lättare att söka och få stöd i din strävan att komma över de obehagliga känslorna. Då blir du peppad och stärkt och det kan till och med bli väldigt roligt att prova något nytt och utvecklas.

Alla behöver träna

Jag har jobbat med många människor som går omkring med en tro att de är ensamma om att vara stressade inför att tala publikt och att det är något som de borde vara bra på och avspända inför. Utan träning. Men så fungerar det inte.

Tvärtom är i stort sett alla nervösa inför att ställa sig upp och prata inför andra människor och det bästa sättet att råda bot på det – och att lära sig hantera den stress som situationen väcker hos dig – är att träna. Och det är förstås det jag vill erbjuda dig: träning som utvecklar och stärker din förmåga att tala och presentera. Hör gärna av dig om du vill prata om hur det skulle kunna gå till.

Med Kelly McGonicals ord: När vi väljer att se stress som en kompis som kan hjälpa oss, blir vi inte bara bättre på att hantera stressen i sig. Vi kan också våga tro på vår förmåga att hantera livets utmaningar och inse att vi inte behöver hantera dem ensamma.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *